ජගන් මෝහිණී මධුර භාෂිණී
ජගන්
මෝහිණී මධුර භාෂිණී
චාරු දේහිණී කමල වාචිනී
සරස්වතී දේවී වන්දේ සරස්වතී දේවී
කම්පිත කංචන මලා කූචිත
කිංකිණි නූපුර ජාලා
පාද සරෝජේ කටී තටාකේ
චංචල නර්තන ලීලා
මීන මකර පංකජ රූපාකුල
අංකික කුංකුම රේඛා
පූර්ණ කුම්භ මික පීන පයෝධර
පූරිතාමෘත ධාරා
භාග්ය සාධන පුණ්ය මුර්ති ධර
සුරපුර වර අභිරූපා
දේහි දේහි වර දායක හස්තේ
ශුභ මංගල මුද්රා
චාරු දේහිණී කමල වාචිනී
සරස්වතී දේවී වන්දේ සරස්වතී දේවී
කම්පිත කංචන මලා කූචිත
කිංකිණි නූපුර ජාලා
පාද සරෝජේ කටී තටාකේ
චංචල නර්තන ලීලා
මීන මකර පංකජ රූපාකුල
අංකික කුංකුම රේඛා
පූර්ණ කුම්භ මික පීන පයෝධර
පූරිතාමෘත ධාරා
භාග්ය සාධන පුණ්ය මුර්ති ධර
සුරපුර වර අභිරූපා
දේහි දේහි වර දායක හස්තේ
ශුභ මංගල මුද්රා
ගායනය - ඩබ්.ඩී. අමරදේව
Singer
- W.D Amaradewa
About siger -
Wannakuwatta Mitiwaduge Don Albert Perera (Sinhala: වන්නකුවත්ත මිටිවඩුගේ දොන් ඇල්බට් පෙරෙරා;
born 5 December 1927) inMoratuwa, Sri Lanka, better known by his adopted
name Amaradeva, is a Sri Lankan singer, fiddler and composer. Primarily
using traditional instruments like sitars, tablas and harmoniums, Amaradeva
incorporates Sinhala folk music with Indian ragas in his work. Many consider
Pandit Amaradeva’s contribution to the development of Sinhala music as
unmatched.
In the mid-1950s, Amaradeva in his Janagayana project
consulted experts of the Kandyan dance tradition like Pani Bharata, Kiriganita,
Gunamala, Ukkuva and Suramba in his path to understand what constituted Sinhala
folk music. Noting that it mostly revolved around a single melody, he decided
to add verses that would lead up to the central melody which would now be a
chorus thus forming two parts (unseen earlier in traditional Sri Lankan music)
removing restrictions that had existed earlier. In doing so, Amaradeva created
a uniquely Sinhalese music style that stayed true to folk tradition while
incorporating outside influences.
No comments:
Post a Comment